تبلیغات
وبلاگ دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه مازندران - تجربه اجتماعی شدن و روان‌شناسی جنسیت(2)

تجربه اجتماعی شدن و روان‌شناسی جنسیت(2)

نویسنده :مانی رضایی
تاریخ:شنبه 2 مهر 1390-12:59 ق.ظ

مقاله:


تجربه اجتماعی شدن و روان‌شناسی جنسیت(2)


به نقل از: کتاب مردم شناسی جنسیت ، انتشارات افکار


نویسنده : امیلیا  نرسیسیانس


مطالعات اجتماعی، تعامل اجتماعی، جنبش، جنبش های اجتماعی، جنبش زنان، فمینیسم، جنسیت، اخلاق، عرفان و روان، روان شناسی، امیلیا نرسیسیانس، انتشارات افکار، کتاب مردم شناسی جنسیت، کتاب مردم شناسی جنسیت انتشارات افکار، کتاب مردم شناسی جنسیت نوشته امیلیا نرسیسیانس، کتاب مردم شناسی جنسیت نوشته امیلیا نرسیسیانس انتشارات افکار، مطالعات اجتماعی، تعامل اجتماعی، جنبش، جنبش های اجتماعی، جنبش زنان، فمینیسم، جنسیت، اخلاق، عرفان و روان، روان شناسی، امیلیا نرسیسیانس، انتشارات افکار، کتاب مردم شناسی جنسیت، کتاب مردم شناسی جنسیت انتشارات افکار، کتاب مردم شناسی جنسیت نوشته امیلیا نرسیسیانس، کتاب مردم شناسی جنسیت نوشته امیلیا نرسیسیانس انتشارات افکار،


برای مطالعه مقاله به ادامه مطلب
رجوع کنید.

دنیای پسرها
بازی پسرها در گروه‌های بزرگ‌تر و بر اساس هرم سلسله مراتبی انجام می‌گیرد. منزلت نسبی دراین هرم سلسله مراتبی همیشه متغیر، مهم‌ترین دستاورد پسرها در تعاملاتشان با یکدیگر است. پسرهایی که منزلت غالب در گروه را ندارند به ندرت ممکن است به بازی گرفته نشوند ولی، منزلت سخیف آنها در گروه به نحوی دیگر به آنها گوشزد می‌شود. از آنجایی که هرم سلسله مراتب بنابر شرایط و زمان همیشه در حال تغییر است، هر پسری این فرصت را دارد تا شانس خود را آزمایش کند و از این هرم صعود کند و یا در بعضی مواقع سقوط کرده و شکست را بپذیرد. در دنیای پسران گفتار دارای سه نقش اساسی است (ساکس و جفرسون 1974).
1-استفاده از گفتار برای بیان موضع غالب در گروه
2-جلب و حفظ گروه با استفاده مناسب از گفتار
3-تأکید بر موجودیت خود هنگامی که عده‌ای دیگر میدان دار گروه هستند.

1-استفاده از گفتار برای بیان موضع غالب در گروه
در اردوگاه پسران دیده شده که آنها با به کارگیری نحوه خاصی از گفتار قادر به نشان دادن تسلط خود در گروه هستند. این نوع گفتار را می‌توان در پنج دسته زیر معرفی کرد.
الف: دستور دادن به دیگران مثل «پاشو»، «اینو به من بده»، «تو برو اونجا» و غیره .
ب: دادن القاب مضحک به دیگران و مخاطب قراردادن دیگران با این القاب از قبیل «کله پوک»، «خنگه»، «خیکی» و غیره.
ج: تهدیدهای شفاهی و یا استفاده از جملاتی که نشانگر قدرت است مانند:
«اگه خفه نشی خودم خفه‌ات می‌کنم» و غیره .
د: تشبث و یا مقاومت در قبول دستور.
ه: نشان دادن اهمیت و سابقه در امری. مثلاً «دهنت بوی شیر می‌ده».
قابل توجه است که بدانیم قدرت پسرها در جمع در نحوه‌ی به کارگیری صحیح، و به جای مراتب مذکور است. هر چقدر مهارت در به کارگیری این اصول صحیح‌تر و مناسب‌تر باشد احتمال ریاست گروه و قلدری و گردن کشی که نهایت درجه ریاست است بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر موفقیت اجتماعی پسران نه تنها بستگی به دانستن صرف این جملات و واژگان است بلکه وابسته به نحوه‌ی استفاده صحیح از آنهاست. پسران باید بدانند که در چه مواقعی از چه جمله‌ای استفاده کنند و در چه مواقعی ساکت باشند. یک رئیس موفق با به کارگیری گفتار مناسب رقبا را سرکوب می‌کند و با ضرب شصت نشان دادن به گروه حفظ موقعیت می‌کند و گاه گداری با تذکر موقعیت پست آنها، یادآوری می‌کند که رییس کیست. او از عتاب و خطاب بیهوده دوری می‌جوید و به این ترتیب احترام پسرانی را هم که قدرت او را ندارند جلب می‌کند.

2-جلب و حفظ گروه با استفاده از واژگان صحیح در گفتار
دومین جنبه‌ی جامعه‌شناسی زبان در تعامل دوستانه در بین پسران، استفاده از واژگان برای حفظ و نگهداری و جلب هم‌گروهان است. قصه سرایی، لطیفه گویی و دیگر عملیات‌گفتاری جنبه‌هایی عادی در تعامل اجتماعی پسران است. قصه‌سرایی و یا تعریف یک داستان برای راوی داستان کاری است بسیار پرزحمت چون او باید در تمام مراحل قصه‌گویی، تحمل و کنترل اتفاقاتی را که در دوروبرش می‌افتد داشته باشد. این اتفاقات شامل مسخره بازی‌های بچه‌های دیگر، ادا و اصول درآوردن آنها، سؤالات جور وا جور که همراه با به مضحکه کشاندن وضعیت است می‌باشد. در این شرایط باید قبول کرد که به نتیجه رسانیدن داستان کاری است بسیار دشوار چون روای داستان بایدل بداند چگونه از پس این همه مزاحمت‌ها در بیاید و در ضمن شنوندگان خود را نیز از دست بدهند و حرف خود را نیز به انجام برساند. تعریف لطیفه نیز بسیار مشکل است چون ممکن است کسی نخندد و یا لطیفه را آن‌طور که باید و شاید تحول نگیرد ولی گوینده لطیفه باید یاد بگیرد که در خلال صحبت خود حال و هوای شنوندگان را نیز ارزیابی کند تا بر اساس آن لطیفه را به انجام رساند(ساکس 1974).

3-تأکید بر موجودیت خود هنگامی که دیگران میدان دار گروه هستند
پسرها در تعاملات خود با دیگر پسران یاد می‌گیرند که چگونه به عنوان شنوندگان داستان و یا لطیفه عمل کنند. پسرها چه به عنوان شنوندگان و چه به عنوان راوی داستان باید یاد بگیرند تا بر عقاید خود پافشاری کنند و مهر تأکید بر گفته‌های خود بگذارند. به نظر می‌رسد که عکس‌العمل پسرها به داستان‌های دیگران توأم با چالش و اظهارات گوناگون است. این عکس‌العمل برای قطع سخن طرف گفت و گو و یا عرض کردن موضوع گفت و گو نیست، بلکه برای تأکید خود در جمع حضار و بر جسته کردن موقعیت خویش در جمع است .

پاورقی‌ها:
1-Learning of gender specific culture
2-Stereotype

منبع

 

مانی رضایی





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
انتشارات موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی
دوشنبه 2 آبان 1390 03:19 ب.ظ
وبلاگ انتشارات موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی از تبادل لینك با ناشران استقبال می‌كند
امید است این درخواست با پاسخ مثبت شما همراه باشد
پاینده و پیروز باشید
mohsen0123
شنبه 2 مهر 1390 11:17 ب.ظ
سلام دوستان گرامی من محسن مدیر اولین ساین دوست یابی در مازندران هستم منتظر دوستانم
http://qaemcloob.ir/dosti/home

در ضمن مدیر وبلاگ یار دوازدهم فوتبال مازندران
http://www.nassaji-yar12.mihanblog
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.