تبلیغات
وبلاگ دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه مازندران - توهم از حجاب یا توقع از حجاب (بخش سوم)

توهم از حجاب یا توقع از حجاب (بخش سوم)

نویسنده :مانی رضایی
تاریخ:جمعه 20 آبان 1390-01:14 ب.ظ

با نام ویاد خدا

موضوع مقاله:

توهم از حجاب یا توقع از حجاب ؟؟!!

نگاهی جا معه شناختی به کا رکرد های حجاب

نگارش :

امین دائی زاده جلودار

دانشجو ی دکتری علوم سیاسی

 

ادامه مطلب

آثار اجتماعی حجاب : هر عملی که افراد جامعه انجام می دهند، در نگاه کلان اثر مستقیم در اجتماع دارد زیرا از خانواده که واحد کوچک اجتماعی است جامعه تشکیل می شود و همان گونه که رفتار فرد در جامعه موثر است، اشخاص نیز از اجتماع و قوانین آن تاثیر می پذیرند. حجاب علاوه بر آثار شخصی و شخصیتی، دارای آثار اجتماعی است. جامعه ای که در آن بانوان باحفظ حدود وحقوق دیگران ظاهر می شوند و موجب تخریب روح و جسم همنوعان خود نشده و محیط آرام وامنی را برای جوانان فراهم سازند، به سوی سعادت و سلامت روانی پیش خواهد رفت. اگر زنان جامعه باحجاب باشند، هم مردان از نظر طهارت روح و جسم سالم می مانند و هم در جامعه، سلامت خانوادگی حفظ خواهد شد و محیط خانواده تحت تاثیر خودنمایی های عده ای از زنان بدحجاب قرار نمی گیرد و هم مراکز اجتماعی مثل اداره ها و بیمارستان ها و... در کمال سلامت رفتاری خواهند بود و بزهکاری های اجتماعی به حداقل خواهد رسید.

1- حرمت بخشیدن به زن :

زن مسلمان ،تجسم حرمت و عفت در جامعه است ، حفظ پوشش به نوعی احترام گذاردن به زن و محفوظ نگه داشتن وی از نگاه های شهوانی و حیوانی است .

2- مبارزه با نفس:

میل به خود نمایی و جلوه گری به مصالحی در سرشت زن ،نهفته است كه باید در مسیر درست و هدفی والا بكار گرفته شود . بی گمان این گرایش در وجود زن اگر همچون سایر میلها به درستی بكار گرفته شود ، ثمرات مطلوبی خواهد داشت و در جهت كمال او كار آمد خواهد بود و در مسیر فراهم آوردن محیطی مناسب همراه با زندگیش ،سودمند خاهد شد . چراكه هیچ گرایش درونی بدون جهت درجان انسان به ودیعت نهاده نشده است . اما اگر این گرایش ،مرزی نداشته باشد وخودنمایی وجلوه گری همواره ودر همه جا نمود داشته باشد ،قطعا" فساد آخرین خواهد بود و در ایجاد زمینه های نا هنجاری در جامعه خواهد كرد . (پوشش را میتوان مهمترین عامل تعدیل این میل دانست).

3-جواز حضور در اجتماع :

بدون هیچ تردید ،زن بخش عظیمی از نیروی انسانی یك جامعه را تشكیل میدهد و در ابعا د مختلف فرهنگی واجتماعی واقتصا دی وسیاسی می تواند نقش آفرینی عظیمی داشته باشد . اسلام با طرح پوشش زن در حقیقت جواز حضور در اجتماع او را رقم زده است وا زسوی دیگر جلوی فساد گستری ونا هنجاریهای ناشی از اختلاط زن ومرد را گرفته است . همه احاد جامعه در مقابل سلامت نفسانی جامعه مسئو لند ومسئولیت مهمتر در این با ره بر دوش خانم ها است .

4-آرامش روانی جامعه :

از جمله فلسفه های اصلی حجاب ایجاد آرا مش روانی وامنیت روحی در جامعه است چراكه امنیت وآرامش در ابعاد مختلف زندگی از حقوق مسلم همه شهروندان بوده و هیچ كس حق ندارد با بهانه های مختلف موجبات سلب آسایش دیگران رافراهم كند ودر نكوهش مردم آزاری وایجاد مزاحمت برای دیگران همه مكاتب و مذاهب اتفاق نظر دارند اما افراد مادی نگرو ودنیا زده كه آسایش وآرامش دو گیتی را فقط در امور مادی خلا صه می كنند مزاحمت وآزار را هم فقط مزاحمتهای بدنی ومادی می دانند در حالی كه آزارهای روحی و معنوی و توهین به اعتقادات ومقدسات دیگران بسیار زشت تر از سایر آزار ها است . اگر چه حجاب خواهران وپوشش برادران تا حدودی یك امر شخصی وسلیقه ای وانتخابی است اما اصل مسلئه پوشش داشتن با تفاوتهای خاص مربوط به زن ومرد امری اجتماعی است وتكلیف است نه حق . هر انسانی كه در جامعه زندگی میكند مكلف وموظف است به حقوق سایرین احترام بگزارد وكاری نكند كه باعث آزار وصدمه به دیگران شود وچه صدمه وآسیبی بالاتر از تحریك شهوت در نیروی جوان كشور؟كدام ظلم وگناه بالاتر از اینكه خانمی آرایشهای آنچنانی واجرای نمایشهای زننده در كوچه وبازار در ذهن وفكر جوانان معصوم و نا پخته آشوب به پا كرده وآتش عشقهای خیابانی وهوسهای خانمان سوز راروشن كند !كدام خیانت بالاتر از آنكه غرایز خفته نسل جوان را بیدار كنیم بدون اینكه امكان اشباع آنها وجود داشته باشد؟

5-حجاب ومعنویت :

یكی از آثار وفوائدی كه برای حجاب در قرآن ذكر شده علاوه بر حفظ آرامش روانی كل جامعه ،حفظ بانوان محترم از آزار واذیت افراد بی سرو پا است كه همه جوامع كم وبیش وجود دارند از این نظر" حجاب نوعی هویت است نه محدودیت " وهمان گونه كه گلهای زیبا و خوش رنگ وبو باید حصار خارها قرار بگیرند از دستبرد كودكان بازی گوش در امان بمانند زنان نیز باید گلبرگهای وجود خود را در پوششهای مناسب قرار دهند تا از نیش ونوش نگاه نامردان ونامحرمان دور بماند .

"قرآن كریم در آیه 59 سوره احزاب ومی فرماید :" ای پیامبر به همسران ودخترانت وبه موفقین بگو كه روسری های خویش را بهخود نزدیك كنند وهمچون زنان عفیف بپوشانند تا به (عفت وپاكدامنی )شناخته شوند ودر مورد آزار واذیت قرار نگیرند وخدا آمرزنده ومهربان است "

6-ایجاد امنیت :

جامعه موظف است امنیت را در ابعاد مختلف برای افراد فراهم سازد ،بخش عمده از این مهمبه عهده زن است كه با حفظ پوشش به این امر جامه عمل بپوشانند.

در سایه رعایت حجاب ،زن با شهامت هر چه تمامتر به وظیفه خود مشغول شده و خطری از ناحیه اجتماع متوجه وی نمی شود.بنا بر این معتقد یم كه پوشش ،امنیت رادر جامعه فراهم م یسازد ودر حریم پوشش است كه می توان با خیالی آسوده به جامعه آمد وبه فعالیت پرداخت ودر سنگر حجاب ،حضور عینی خود را در ابعاد مختلف اجتماع،تحقق بخشید

7-حفظ بنیاد خانواده:

از دیگر فلسفه ها وفوائد حجاب تاثیر آن در استحكام وتداوم هسته اصلی جامعه یعنی خانواده است.

"رابطه حجاب وتاثیر آن در حفظ بنیاد خانواده و یا اثری كه بد حجابی در تزلزل و نابودی ساختار خانواده دارد از دو بعد میتوان برسی كرد

نقش حجاب در تامین امنیت اجتماعی :

در دهكده كوچك جهانی امروز كه افراد در هجوم مبانی گوناگون تصمیم گیری از سراسر عالم قرار دارند تثبیت و نهادینه كردن باورهای اصیل و ناب با چالش مواجه خواهد شد . زدودن چنین تاثیرات مخربی ف نیرو و مسئولیت مضاعفی را از سوی متفكرین متعهد و مسئولین جامعه طلب می كند .

باید دید كه كشورهای استعماری غربی به ویژه آمریكا در زمینه مبانی عقیدتی و فكری مردم جامعه ما چگونه بر خورد می كنند و از چه راههایی در صددویران كردن عقاید و باورهای آنان برای سلطه هر چه بیشتر هستند. می توان گفت گسترش رسا نه های ارتباط جمعی و ترویج استفاده از آن وقدرت آنها در انگاره سازی و به تبع آن ، كمرنگ كردن اعتقادات و باورهای دینی دقیقا"در راستای اهداف اینگونه كشورها قرار دارد. به همین دلیل تبلیغات منفی و ارائه چهره ای خشن از كشورهایی كه دارای اعتقادات مذهبی هستند یكی از حربه هایی است كه این كشورها در دست دارند . بنابر این نباید اجازه داد كه دشمن بتواند به راحتی اهداف استعماری خود را در جامعه ما تعقیب نماید.

اولین كار استعمار این است كه زنان را به ابتذال بكشاند زیرا وقتی زن به ابتذال كشیده شد و از حجاب دور شد ، خانواده متزلزل می شود یعنی همان چیزی كه خواست بیگانگان است.

پاسداری از سنگر حجاب و عفاف :

حجاب و پوشش برای مردان وزنان و توجه به حریم عفاف و حراست آن از اصیلترین سنگر و از مهمترین و عمیقترین و سودمندترین قانون الزامی آفرینش برای آنها و برای جامعه است و به عبارت روشنتر ، حجاب و پوشش، سنگر سعادت و پیروزی و رستگاری مردان زنان و جامعه است كه اگر این سنگر آسیب ببیند و یا فرو ریزد ، عوامل سعادت و پاك زیستی و شرافت آنها فرو ریخته . قطعا"انها بدون این سنگر ، در سرا شیبی سقوط و انحراف قرار گرفته و موجب آلودگی خود و جامعه خواهند شد. حجاب سنگر حفظ شخصیت ، حفظ زیبایی وشكوه ، حفظ و قار و متا نت ، حفظ اخلاق فردی و اجتماعی و دژخلل نا پذیر و شیرازه های روابط مختلف بوده و كیان خانه و خانواده را از هر گونه انحراف و گمراهی و از هم پاشیدگی نجات خوا هد داد .براستی در چه دوران و دنیای جاهلیتی قرار گرفته ایم كه دنیای غرب و الگو سازان وانگا ره سازان ، حتی در كشورهای اسلامی ، شكستن چنین سنگر و دژی را علامت ترقی ، رشد و تمدن می دانند و بر عكس حجاب و حفظ حریم عفاف را نشانه عقب گرد و واپسگرایی ،غربیها چنین القاء می كنند كه حجاب زنجیر اسارت بر دست و پای زنان است و سدی بر سر تكامل آنهاست . حجاب زنان را در زندان زندگی حبس كرده و آنها را از تعالی و رشد باز می دارد و از توسعه علمی ، فكری ، فرهنگی ، و هنری زن می كاهد .

در جامعه ای كه بر اثر نبودن قانون حجاب ، شخصیت زن تا سر حد یك عروسك ، یا یك كالای بی ارزش ، سقوط كند ، ارزشهای معنوی آن به كلی فراموش می گردد ، در چنین جامعه ای چگونه یك زن می تواند به هویت خود پی ببرد و شخصیت انسانی خود را از گزند آلودگان تبهكار حفظ كند.

عفت عمومی و ارتباط آن با پوشش:

گاهی شرایط نا مناسب اجتماعی ،نتایج نا مطلوبی به دنبال دارد ، موارد بسیاری از نا هنجاریها سبب انزوای زن می شود . بسیاری از كسانی كه عادت كرده اند چون با مشكل مواجه شدند به جای چاره جوئی از بنیاد با همه چیز مخالفت كنند و نسخه منع بپیچند در مواردی چنین ،گویا برای حفظ حرمت زن ها اعتقاد به محبوس شدن او در خانه و ...دارند .

اما اسلام با برخورد اصولی مشكل را بر طرف ساخته و زمینه رشد و تعالی زن را فراهم نموده است . اسلام نا رسائیها و ضعفها و نا هنجاریهای جامعه را می كوشد اصلاح كند و با طرح برنامه هایی راهگشا و رساندن جامعه به سلامت اصیل خود زمینه حضور تمام آحاد جامعه را فراهم آورد .

- عفت عمومی: حفاظت و مراقبت از عفت عمومی بر عهده زنان و مردا ن است ، مردان با غیرت فردی و اجتماعی و زنان با آزرم و حیاء باید عفت عمومی جامعه را پاس بدارند.

- غیرت فردی: مرد پاسدار حرمت زن و نگهبان كرامت ناموس است . اعمال قدرت و قیومیت كه خداوند آنرا برای مردان رقم زده است ، زمینه این پاسداری و حراست از ساحت نوامیس است . در روایات لزوم غیرت بر مردان تاكید شده و مردان غیور ستوده شده اند . غیرت ، استواری فرازمندی ، راستی ، حراست ، پاك نگری و پاك كرداری است. كه در روایات در حراست از ناموس و حفاظت از كرامت زن بكار رفته است .

حضرت علی (ع) فرموده اند: (( غیرةالرجل ایمان))

((غیرت مرد و حراست او از ناموسش از ایمان است . ))

همچنین علی (ع) می فرمایند: ((عفت وپاكدامنی نشانه غئرتمندی مرد است. ))

- غیرت اجتماعی : جامعه اسلامی جامعه ای است به هم پیوسته ،فرد فرد این جامعه نباید خود را تافته جدا بافته از دیگران تلقی كند . انسان مسلمان ، در جامعه اسلامی حیثیتی شخصی دارد و حیثیتی مكتبی و اسلامی ،ناموس شخصی دارد . انسان مؤمن نا به هنجاری اجتماعی را به همان اندازه كه بر ناموس خود بر نمی تابد و حیثیت ربایی از زن و فرزند خود تحمل نمی كند این ها را در باره زن مسلمان نیز نباید تحمل كند. مردان موظفند در مقابل بی مبالاتیها ، مرز شكنی ها و حرمت زدائیها بایستد ، نسبت به هر زن مسلمانی كه باشد و خود هرگز به شكستن مرزها نزدیك نشود و زمینه های حرمت شكنی از ناموس اسلامی را فراهم نیاورند و فقط در چنین اجتماعی است كه از سلامت شخصیت زن خود و حراست از ناموس خود نیز می توانند مطمئن باشند.

عدم كنترل رفتار اجتماعی و شكستن حرمت زنان در حالتی صورت می گیرد كه مرد نسبت به خویشان خود احساس امنیت كند . اگر چنانچه خطا كار در حین خطا به یاد بیاورد كه چه بسا دیگری نیز نسبت به خویشانش ، خطائی را مرتكب شده و حرمت شكنی نماید ،قطعا"غیرت فردی به غیرت اجتماعی تبدیل می گردد. روشن است كه غیرت اجتماعی از جمله ضمانتهای اجرایی امنیت جامعه است و زمینه فعالیت اجتماعی زن را فراهم می سازد.

حیاء عمومی : زن مسلمان با رفتاری متانسب و متین ، زمینه گسترش عفاف را فراهم می سازد . اساسا"روح پوشش ، كنترل رفتار و رعایت وقار و متانت است . چنانچه به پوشش ظاهری بسنده شود ، حجاب همچون كالبد بی روح خواهد بود كه تاثیر مطلوب را نخواهد گذاشت.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.